Właściciel procesu biznesowego (Business Process Owner)

Wprowadzenie do opisu kompetencji zarządzania procesami.

  • Procesy biznesowe są realizowane w każdej organizacji – niezależnie od tego, czy zostały zidentyfikowane, opisane i poddane sformalizowanemu systemowi zarządzania.
  • Wprowadzenie orientacji procesowej w organizacji powoduje, że staje się ona bardziej elastyczna i nabiera zdolności do szybszego dostosowania do zmian w coraz bardziej turbulentnym otoczeniu.
  • Zarządzanie procesami koncentruje uwagę na kliencie (także tym wewnętrznym), co pozwala lepiej dostosować produkty i usługi do potrzeb odbiorców, a w konsekwencji poprawić wyniki organizacji.
  • Zarządzanie procesami pozwala na zwiększenie efektywności realizacji procesów, a także niweluje bariery na styku funkcjonalnych silosów organizacyjnych.
  • Poziom dojrzałości procesowej organizacji funkcjonujących na polskim rynku jest wciąż bardzo niski, co stwarza okazję do zwiększenia ich elastyczności i efektywności poprzez rozwinięcie kompetencji zarządzania procesami (na poziomie indywidualnym i instytucjonalnym).

Definicja

Dla potrzeb budowania kompetencji właściciela procesu biznesowego przyjmujemy, że zarządzanie procesami korzysta z narzędzi do identyfikowania, projektowania, opomiarowania, koordynacji i monitorowania procesów biznesowych w celu zapewnienia ich efektywności. Menedżerowie są odpowiedzialni za stworzenie skutecznego środowiska zarządzania procesami w swoich organizacjach.

Ponadto, na potrzeby niniejszego opracowania przyjmujemy, że procesy biznesowe to zestaw powiązanych ze sobą działań lub zadań, których realizacja ma prowadzić do określonego rezultatu w ramach organizacji.

 

Opis kompetencji 

W ramach kluczowych kompetencji właściciela procesu biznesowego wymienia się:

  • Umiejętność identyfikacji procesów biznesowych
  • Umiejętność projektowania procesów biznesowych
  • Umiejętność opomiarowania procesów biznesowych
  • Umiejętność mapowania procesów biznesowych
  • Umiejętność koordynacji i monitorowania procesów biznesowych

Program szkoleniowo – doradczy zbuduje wymienione kluczowe kompetencje, kluczowe dla wdrażania systemu zarządzania procesami w organizacji.

W trakcie realizacji szkolenia zdalnego zbudujemy następujące kompetencje, dzięki którym uczestnik:

  • Potrafi wyjaśnić czym jest proces biznesowy i posługuje się podstawową terminologią z obszaru zarządzania procesami;
  • Posiada zrozumienie istoty i znaczenia podejścia procesowego w zarządzaniu;
  • Potrafi identyfikować główne procesy w organizacji
  • Potrafi zaprojektować i opomiarować proces biznesowy
  • Potrafi przygotować diagram BPMN procesu biznesowego
  • Posiada podstawową znajomość wybranych metodyk zarządzania procesami

 

W trakcie realizacji warsztatów stacjonarnych oraz planowania pracy doradczej pomożemy uczestnikowi szkoleń w przygotowaniu się do zastosowania zdobytej podczas szkolenia wiedzy tak, by:

  • Zidentyfikował główne procesy realizowane w jego otoczeniu.
  • Przygotował definicję wybranego procesu biznesowego
  • Przygotował opomiarowanie wybranego procesu biznesowego
  • Przygotował diagram BPMN wybranego procesu biznesowego
  • Przygotował plan i narzędzia do monitorowania kluczowych parametrów wybranego procesu biznesowego

 

Efekty uczenia się.

W naszym podejściu budujemy u uczestników wiedzę, która ma być podstawą dla umiejętności, które są namacalnymi wynikami zastosowania tej wiedzy.

Kompetencje społeczne, to zdolność do określonego i adekwatnego reagowania na sytuacje, które spotykają nas, gdy wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi. 

Wiedza:

  • Rozumienie czym jest proces biznesowy i mechanizmy zarządzania procesem biznesowym w całym cyklu życia procesu w organizacji.

  • Nabycie wiedzy w zakresie różnych metod, narzędzi i podejść w zakresie zarządzanie procesami.

  • Opanowanie podstawowych zagadnień i dobrych praktyk zarządzania procesami, tak, aby rozumieć rolę i znaczenie zarządzania procesami dla efektywnego funkcjonowania organizacji.

Umiejętności:

  • Umiejętność identyfikacji, definiowania i monitorowania procesu biznesowego.

  • Umiejętność modelowania procesu biznesowego w notacji BPMN

  • Umiejętność stosowania odpowiednich technik i narzędzi w zarządzaniu konkretnym procesem biznesowym realizowanym w środowisku pracy uczestnika.

Kompetencje społeczne:

  • Umiejętność kreatywnego poszukiwania problemów oraz analizy i syntezy złożonych zagadnień

  • Umiejętność pracy zespołowej

 

Regulamin uczestnictwa w projekcie
Formularz zgłoszeniowy

 

Projekt inSGHtful Leaders: Managerowie Przyszłości” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus