Wprowadzenie do opisu kompetencji zarządzania procesami.
- Procesy biznesowe są realizowane w każdej organizacji – niezależnie od tego, czy zostały zidentyfikowane, opisane i poddane sformalizowanemu systemowi zarządzania.
- Wprowadzenie orientacji procesowej w organizacji powoduje, że staje się ona bardziej elastyczna i nabiera zdolności do szybszego dostosowania do zmian w coraz bardziej turbulentnym otoczeniu.
- Zarządzanie procesami koncentruje uwagę na kliencie (także tym wewnętrznym), co pozwala lepiej dostosować produkty i usługi do potrzeb odbiorców, a w konsekwencji poprawić wyniki organizacji.
- Zarządzanie procesami pozwala na zwiększenie efektywności realizacji procesów, a także niweluje bariery na styku funkcjonalnych silosów organizacyjnych.
- Poziom dojrzałości procesowej organizacji funkcjonujących na polskim rynku jest wciąż bardzo niski, co stwarza okazję do zwiększenia ich elastyczności i efektywności poprzez rozwinięcie kompetencji zarządzania procesami (na poziomie indywidualnym i instytucjonalnym).
Definicja
Dla potrzeb budowania kompetencji właściciela procesu biznesowego przyjmujemy, że zarządzanie procesami korzysta z narzędzi do identyfikowania, projektowania, opomiarowania, koordynacji i monitorowania procesów biznesowych w celu zapewnienia ich efektywności. Menedżerowie są odpowiedzialni za stworzenie skutecznego środowiska zarządzania procesami w swoich organizacjach.
Ponadto, na potrzeby niniejszego opracowania przyjmujemy, że procesy biznesowe to zestaw powiązanych ze sobą działań lub zadań, których realizacja ma prowadzić do określonego rezultatu w ramach organizacji.
Opis kompetencji
W ramach kluczowych kompetencji właściciela procesu biznesowego wymienia się:
- Umiejętność identyfikacji procesów biznesowych
- Umiejętność projektowania procesów biznesowych
- Umiejętność opomiarowania procesów biznesowych
- Umiejętność mapowania procesów biznesowych
- Umiejętność koordynacji i monitorowania procesów biznesowych
Program szkoleniowo – doradczy zbuduje wymienione kluczowe kompetencje, kluczowe dla wdrażania systemu zarządzania procesami w organizacji.
W trakcie realizacji szkolenia zdalnego zbudujemy następujące kompetencje, dzięki którym uczestnik:
- Potrafi wyjaśnić czym jest proces biznesowy i posługuje się podstawową terminologią z obszaru zarządzania procesami;
- Posiada zrozumienie istoty i znaczenia podejścia procesowego w zarządzaniu;
- Potrafi identyfikować główne procesy w organizacji
- Potrafi zaprojektować i opomiarować proces biznesowy
- Potrafi przygotować diagram BPMN procesu biznesowego
- Posiada podstawową znajomość wybranych metodyk zarządzania procesami
W trakcie realizacji warsztatów stacjonarnych oraz planowania pracy doradczej pomożemy uczestnikowi szkoleń w przygotowaniu się do zastosowania zdobytej podczas szkolenia wiedzy tak, by:
- Zidentyfikował główne procesy realizowane w jego otoczeniu.
- Przygotował definicję wybranego procesu biznesowego
- Przygotował opomiarowanie wybranego procesu biznesowego
- Przygotował diagram BPMN wybranego procesu biznesowego
- Przygotował plan i narzędzia do monitorowania kluczowych parametrów wybranego procesu biznesowego
Efekty uczenia się.
W naszym podejściu budujemy u uczestników wiedzę, która ma być podstawą dla umiejętności, które są namacalnymi wynikami zastosowania tej wiedzy.
Kompetencje społeczne, to zdolność do określonego i adekwatnego reagowania na sytuacje, które spotykają nas, gdy wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi.
Wiedza:
Rozumienie czym jest proces biznesowy i mechanizmy zarządzania procesem biznesowym w całym cyklu życia procesu w organizacji.
Nabycie wiedzy w zakresie różnych metod, narzędzi i podejść w zakresie zarządzanie procesami.
Opanowanie podstawowych zagadnień i dobrych praktyk zarządzania procesami, tak, aby rozumieć rolę i znaczenie zarządzania procesami dla efektywnego funkcjonowania organizacji.
Umiejętności:
Umiejętność identyfikacji, definiowania i monitorowania procesu biznesowego.
Umiejętność modelowania procesu biznesowego w notacji BPMN
Umiejętność stosowania odpowiednich technik i narzędzi w zarządzaniu konkretnym procesem biznesowym realizowanym w środowisku pracy uczestnika.
Kompetencje społeczne:
Umiejętność kreatywnego poszukiwania problemów oraz analizy i syntezy złożonych zagadnień
Umiejętność pracy zespołowej